Volvo Cars har tydliga ambitioner: full elektrifiering av fordonsflottan, ökad kundnöjdhet – och ett fortsatt starkt Sverige som industrination. I en intervju med Green Power Sweden lyfter företaget vikten av låga elpriser, teknikneutral elproduktion och en politik som står stadigt. Det värsta scenariot är för lite el, inte för mycket, menar Fredrik Hedström, Director Strategy & Energy, Volvo Cars.
Intervjun är del av en serie i samband med lanseringen av Green Power Swedens rapport 25 förslag för ett säkrare, rikare och grönare Sverige. Sex av förslagen handlar om hur vindkraften ska kunna bidra till en historiskt snabb utbyggnad av elproduktionen.
Transportsektorns elektrifiering är avgörande för att nå klimatmålen. Vilken roll spelar Volvo Cars i den omställningen – och vad efterfrågar ni från politiken för att kunna genomföra elektrifieringen i tid?
Elektriska fordon är, som bekant, den enskilt viktigaste klimatåtgärden inom transportsektorn och vi på Volvo Cars fortsätter att satsa på en elektrisk fordonsflotta där hybridbilar är ett mellansteg mot vårt mål – fullständig elektrifiering. Utöver klimatnyttan är vi övertygade om att en elektrisk bil helt enkelt är en bättre produkt; mer effektiv och med större kundnöjdhet.
På EU-nivå är fortsatt utbyggnad av laddinfrastruktur viktigt, och att annonserade klimatmål hålls fast vid och incitamentssystem inte ruckas på, så som skedde nyligen med utsläppskraven där 2025 års mål mildrades samma år som lagstiftningen skulle träda i kraft. Tydlighet i riktning och is i magen behövs från såväl EU-politiker, som nationellt i Sverige.
Utöver detta är låga elpriser fortsatt viktigt för att hålla nere totalkostnaden att äga en elbil.
Utbyggnaden av elproduktion behöver ske i takt med industrins och transportsektorns ökade elbehov och Green Power Sweden varnar både för att elproduktionen inte håller jämna steg med efterfrågan, men också att industrin tagit ett halvt steg tillbaka och inte driver efterfrågan lika starkt längre. Hur ser Volvo Cars på risken att utbud och efterfrågan på mer fossilfri el går i otakt – och vad behöver göras?
Ofta beskrivs två problem som likvärdiga; 1) att för mycket el byggs ut, industrins efterfrågan är försenad, priserna blir för låga och vi exporterar mycket el, eller 2) att för lite el byggs ut och priserna blir för höga.
Vi ser det senare problemet som katastrofalt – det leder till minskad konkurrenskraft, lägre skatteintäkter och investeringar som förläggs på andra platser. De långa ledtiderna tillåter inte att vänta på perfekta planer för att agera. Vi ser inte att man kommer ”bygga för mycket”; i stället ökar det attraktionen för investeringar i en tid när Europa måste bygga upp flera vitala industrier och Sverige blir ett utmärkt val just på grund av sina låga elpriser. Det är naturligt att ingen kan förutse den exakta takten eller, i en turbulent omvärld, garantera att varje satsning kommer att lyckas – men resans riktning är solklar.
Den gröna omställningen och elektrifieringen hänger nära ihop med Sveriges attraktions- och konkurrenskraft. Vad behöver Volvo Cars för att fortsätta satsa, innovera och skapa jobb på den svenska marknaden?
Industri, elproducenter, nätägare och stat behöver komma samman och skapa en långsiktig tilltro till att Sverige kommer att ha en prisvärd och fossilfri el med hög leveranssäkerhet. Då kommer investeringar och jobbskapande satsningar att hända här.
Det räcker inte med att ha detta från 2040 och framåt, utan kontinuerligt med mer fokus på närtid där investeringar nu också möjliggör investeringar sedan. Studier visar på att landbaserad vind är det snabbaste och billigaste sättet att i närtid möta behovet.
Vidare behöver vi stabil effekttillgång; 24 timmar om dygnet, 365 dagar om året. Det går inte att driva en tillverkningsindustri med en hög kapitalbindning och systematiskt stå för flexibilitet för att hjälpa nätet – från ett samhällsekonomiskt perspektiv är detta en dyr lösning. I stället behövs annan typ av flex (inklusive Vehicle to Grid) som vi stöttar och som möjliggör att intermittent kraftproduktion möter industrins behov.
Sammanfattningsvis: Volvo Cars ser elektrifieringen av svensk industri och transport som absolut nödvändig för att nå klimatmål och behålla konkurrenskraft. Vi kommer bidra med ”V2X”-tjänster, vi vill vara en aktiv part i att få på plats en teknikneutral lösning som säkrar stora mängder billig fossilfri el – och det behöver hända nu.
25 förslag för ett säkrare, rikare och grönare Sverige
Green Power Sweden har i en rapport samlat 25 förslag om hur vindkraft kan bidra till att lösa våra stora energiutmaningar i Sverige. Sex av dessa förslag handlar om hur vindkraften ska kunna bidra till en historiskt snabb utbyggnad av elproduktion.