Hoppa till innehåll
Statistik
Bli medlem
  • Vindkraft
    • Fakta vindkraft
  • Solkraft
    • Fakta Solkraft
  • Lagring
    • Fakta lagring
  • Publikationer
    • Statistik
    • Rapporter
    • Remissvar & inspel
  • Evenemang
  • Pressmeddelanden & nyheter
  • Om oss
    • Bli medlem
  • Kontakt
Bli medlem
  • Vindkraft
    • Fakta vindkraft
  • Solkraft
    • Fakta Solkraft
  • Lagring
    • Fakta lagring
  • Publikationer
    • Statistik
    • Rapporter
    • Remissvar & inspel
  • Evenemang
  • Pressmeddelanden & nyheter
  • Om oss
    • Bli medlem
  • Kontakt
Statistik

Solkraft

Fakta Solkraft

Vår samlade faktabank kring Solkraft. Sök efter det du vill veta.

Faktafilter

Dela den här sidan

Tillstånd för ny storskalig solkraft (solparker)

  • 2025-05-11

Det behövs inget miljötillstånd för att bygga en solpark enligt lagstiftningen miljötillstånd. Däremot behöver projektören göra en anmälan om samråd till länsstyrelsen, i enlighet med miljöbalkens 12 kap. 6 § som reglerar ändring av naturmiljön. Det går också att ansöka om ett frivilligt miljötillstånd enligt miljöbalkens 12 kap. 9 §.

Förutsättningarna för var det går att ansluta till elnätet är avgörande för var en solpark kan placeras. Andra faktorer som är avgörande för lokaliseringen av parken är att det finns en markägare som vill upplåta sin mark, att platsen har lämpliga fysiska förutsättningar och att etableringen kan förenas med andra intressen i området.

Samråden och länsstyrelsens prövning

När projektören har skickat in en anmälan om samråd till länsstyrelsen har myndigheten sex veckor på sig att yttra sig om projektet kan genomföras, att rikta föreläggande om hänsyn eller att förbjuda verksamheten. Länsstyrelsen kräva en miljökonsekvensbeskrivning (MKB) i sitt yttrande.

Om projektören ska ta fram en MKB inleds ett undersökningssamråd med länsstyrelse, kommun och enskilda berörda (vanligtvis närboende och fastighetsägare). Därefter tar länsstyrelsen ställning till om etableringen skulle kunna anses ha betydande miljöpåverkan (BMP).

Anser länsstyrelsen att etableringen har BMP ska projektören genomföra avgränsningssamråd och sedan ska projektören ta fram en specifik miljöbedömning, dvs. en mer omfattande MKB. Om verksamheten inte bedöms medföra BMP ska en s.k. liten MKB tas fram.

Enligt miljöbalken har länsstyrelsen rätt att förelägga projektören med åtgärdskrav eller att förbjuda verksamheten om det anses nödvändigt för att skydda naturmiljön.

Läs mer om tillstånd för solcellsparker på Energimyndighetens hemsida

Solparker och bygglov

Trots att solparker som helhet inte omfattas av bygglovskrav finns det andra åtgärder inom en solpark som kräver bygglov. Det gäller exempelvis transformatorstationer och parkeringsplatser inom området. Projektören ansöker om bygglov hos kommunen.

Särskilda regler gäller för solparker på jordbruksmark

Om en solpark planeras på jordbruksmark måste projektören ta hänsyn till 3 kap. 4 § i miljöbalken, som ska bevara brukningsvärd jordbruksmark. I anmälan eller ansökan till länsstyrelsen ska det framgå varför marken föreslås användas till annat än jordbruk och vilka samhällsintressen som motiverar detta.

Som en del av prövningen behöver projektören ofta genomföra en lokaliseringsutredning där projektören visar att det inte finns andra lokaliseringar som är bättre lämpade i närområdet.

Läs mer i Länsstyrelsen Västra Götalands vägledning om solcellsanläggningar på jordbruksmark (2025)

Vad tycker Green Power Sweden?

Tillståndsprocesserna för storskalig solkraft är i dag anpassade till annan typ av verksamhet än solparker. Det skapar en osäkerhet för både myndigheter och projektörer. Den nuvarande tolkningen av lagstiftningen som reglerar bland annat etablering av solparker på jordbruksmark har inneburit att marken anses permanent ianspråkstagen och därmed inte brukbar. Då marken ofta kan fortsätta att brukas inom en solpark, antingen genom odling eller med bete, vore det önskvärt om lagstiftningen kunde förändras så att fler intressen kan samverka på samma yta.

Då solparker normalt har en livslängd på 40 år, bör anläggningarna klassificeras som tillfälliga installationer, i stället för anläggningar som varaktigt förändrar markanvändningen enligt nuvarande rättspraxis.
I dag skiljer sig länsstyrelsernas tolkning av lagstiftningen, och därmed även miljöprövningen av solparker, runt om i landet. För att öka förutsebarheten i miljöprövningen behöver länsstyrelserna få tydligare vägledning, särskilt gällande huruvida en solpark anses ha BMP, när en MKB krävs och hur olika markintressen ska vägas mot varandra.

Bygglovskravet för transformatorstationer och parkeringsplatser inom en miljöprövad solpark bör tas bort, något som också föreslås av regeringens tillståndsutredning SOU 2024:98.

Även kraven på lokaliseringsutredningar behöver tydliggöras. Det är viktigt att sådana utredningar utformas på ett sätt som är rimligt och proportionerligt i förhållande till projektens omfattning, samtidigt som relevanta miljöaspekter fortsatt säkerställs.

Kontaktpersoner

Loading...
Svensk-Vindenergi_MV-1-LOW
Madeleine van der Veer

Solenergi

070-292 44 12
Skicka e-post
Vi är branschorganisationen för storskalig vind, sol och lagring i Sverige.

Drottninggatan 33, 2 tr
111 51 Stockholm

info@greenpowersweden.se

Om Green Power Sweden
  • Medlemsföretag
  • Styrelse & valberedning
  • Stadgar
  • Integritetspolicy
  • Medlemsråd
  • Lediga tjänster
  • Bli medlem i Green Power Sweden
  • Medlemsföretag
  • Styrelse & valberedning
  • Stadgar
  • Integritetspolicy
  • Medlemsråd
  • Lediga tjänster
  • Bli medlem i Green Power Sweden
Prenumerera på nyheter
Ange din e-post nedan för att få ett meddelande när vi publicerar något nytt. Du kan avprenumerera när som helst.
Loading
Copyright© Green Power Sweden 2025

Läs om cookies

Hantera samtycke

Green Power Sweden använder cookies

Vi sparar information (cookies) om dig för att kunna erbjuda anpassad webbfunktionalitet och samla in besöks­statistik. Vi samlar in cookies för att webbplatsen ska fungera tekniskt och funktionellt och måste därför accepteras för att kunna besöka sidan. Vi samlar också in statistik om besökare, vilka sidor de besöker och vad de gör på webbplatsen. Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter i vår integritetspolicy.

Funktionella Alltid aktiv
Den tekniska lagringen eller åtkomsten är absolut nödvändig för det berättigade syftet att möjliggöra användningen av en specifik tjänst som uttryckligen begärts av abonnenten eller användaren, eller för det enda syftet att genomföra överföring av kommunikation via ett elektroniskt kommunikationsnät.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistik
Den tekniska lagring eller åtkomst som uteslutande används för statistiska ändamål. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
Visa inställningar
{title} {title} {title}