Hoppa till innehåll
Statistik
Bli medlem
  • Vindkraft
    • Fakta vindkraft
  • Solkraft
    • Fakta Solkraft
  • Lagring
    • Fakta lagring
  • Publikationer
    • Statistik
    • Rapporter
    • Remissvar & inspel
  • Evenemang
  • Pressmeddelanden & nyheter
  • Om oss
    • Bli medlem
  • Kontakt
Bli medlem
  • Vindkraft
    • Fakta vindkraft
  • Solkraft
    • Fakta Solkraft
  • Lagring
    • Fakta lagring
  • Publikationer
    • Statistik
    • Rapporter
    • Remissvar & inspel
  • Evenemang
  • Pressmeddelanden & nyheter
  • Om oss
    • Bli medlem
  • Kontakt
Statistik

Vindkraft

Fakta Vindkraft

Vår samlade faktabank kring Vindkraft. Sök efter det du vill veta.

Faktafilter

Dela den här sidan

Det kommunala vetot (kommunal tillstyrkan)

  • Opinion|Tillstånd
  • 2024-03-12

Fram till 2009 prövades all vindkraft mot både miljöbalken och plan- och bygglagen (PBL). De båda prövningarna hanterade till stor del samma frågor, dvs. att frågorna prövades dubbelt. Från 2009 togs kravet på bygglov och detaljplan bort för större vindkraftsanläggningar och sedan dess prövas sådana anläggningar enbart av miljöprövningsdelegation vid länsstyrelsen, eller av mark- och miljödomstol, enligt miljöbalken.

Samtidigt som dubbelprövningen togs bort 2009 infördes en bestämmelse om kommunal tillstyrkan i 16 kap. 4 § miljöbalken – det s.k. kommunala vetot. Bestämmelsen anger att tillstånd till en anläggning för vindkraft bara får ges om den kommun där anläggningen är tänkt att uppföras har tillstyrkt det. Det enda undantaget är om regeringen har tillåtit verksamheten enligt 17 kap. miljöbalken.

Bestämmelsen om kommunal tillstyrkan anger inte vid vilken tidpunkt kommunen ska lämna besked om beslut. Eftersom tillstånd inte får meddelas av prövningsmyndigheten förrän kommunen har tillstyrkt det, måste kommunens besked dock lämnas innan myndigheten ska fatta beslut. Det finns inga krav på att kommunen ska motivera sina beslut, och besluten kan inte överklagas. Enligt praxis från mark- och miljödomstolen är kommunen inte bunden av ett beslut om tillstyrkan utan får ändra sig ända tills frågan om tillstånd är slutligt avgjord.

De främsta skillnaderna mellan vetot och ett kommunalt beslut om bygglov eller detaljplan enligt PBL är att PBL-beslut ska föregås av en bestämd process samt att det finns beslutskriterier, krav på motivering till beslutet, en bortre tidsgräns för hur lång tid beslutet får dröja och att PBL-beslutet är möjligt att överklaga.

Under 2021 lämnade en utredning förslag till ändring av vetot i betänkandet En rättssäker vindkraftsprövning (SOU 2021:53). Förslagen innebär att kommunerna fortsatt ska få ta ställning till vindkraft men endast lokaliseringsfrågan och kommunen måste motivera sitt beslut. Sådana besked ska lämnas tidigt i processen och gälla i fem år, om inte ansökan om tillstånd lämnats in innan dess. Kommunens beslut ska också gå att överklaga. Regeringen har ännu inte genomfört utredningens förslag.

Vad tycker Green Power Sweden?

De kommuner som väljer att inte tillstyrka en ansökan hänvisar ofta till en upplevd risk för negativ påverkan på miljö och människor, vilket är aspekter som skulle ha utretts noga och bedömts i länsstyrelsens miljöprövning om kommunen hade tillstyrkt. När kommunen väger in frågor som hanteras i miljöprövningen i sitt beslut om tillstyrkan påminner det om den dubbelprövning som lagstiftarna ville komma bort från när det kommunala vetot infördes.

När besked om veto lämnas sent under miljöprövningsdelegationens prövning har vindkraftsprojektörerna redan hunnit lägga mycket resurser på ett projekt som inte blir av. Att kommunen kan dra tillbaka sin tillstyrkan hela vägen upp i överinstans leder till en obefintlig förutsägbarhet och en rättsosäkerhet för vindkraftsprojektörer. Det kommunala vindkraftsvetot är inte heller förenligt med de principer om saklighet och objektivitet som är centrala vid tillståndsprövningar och all annan myndighetsutövning. Förslagen i betänkandet En rättssäker vindkraftsprövning bör därför genomföras så snart som möjligt.

Kontaktpersoner

Loading...
Vi är branschorganisationen för storskalig vind, sol och lagring i Sverige.

Drottninggatan 33, 2 tr
111 51 Stockholm

info@greenpowersweden.se

Om Green Power Sweden
  • Medlemsföretag
  • Styrelse & valberedning
  • Stadgar
  • Integritetspolicy
  • Medlemsråd
  • Lediga tjänster
  • Bli medlem i Green Power Sweden
  • Medlemsföretag
  • Styrelse & valberedning
  • Stadgar
  • Integritetspolicy
  • Medlemsråd
  • Lediga tjänster
  • Bli medlem i Green Power Sweden
Prenumerera på nyheter
Ange din e-post nedan för att få ett meddelande när vi publicerar något nytt. Du kan avprenumerera när som helst.
Loading
Copyright© Green Power Sweden 2025

Läs om cookies

Hantera samtycke

Green Power Sweden använder cookies

Vi sparar information (cookies) om dig för att kunna erbjuda anpassad webbfunktionalitet och samla in besöks­statistik. Vi samlar in cookies för att webbplatsen ska fungera tekniskt och funktionellt och måste därför accepteras för att kunna besöka sidan. Vi samlar också in statistik om besökare, vilka sidor de besöker och vad de gör på webbplatsen. Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter i vår integritetspolicy.

Funktionella Alltid aktiv
Den tekniska lagringen eller åtkomsten är absolut nödvändig för det berättigade syftet att möjliggöra användningen av en specifik tjänst som uttryckligen begärts av abonnenten eller användaren, eller för det enda syftet att genomföra överföring av kommunikation via ett elektroniskt kommunikationsnät.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistik
Den tekniska lagring eller åtkomst som uteslutande används för statistiska ändamål. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
Visa inställningar
{title} {title} {title}