Idag, den 26 juni, och ett år framåt annonserar Green Power Sweden på Google och på nyhetsajter. Syftet är tvådelat: att dela vår berättelse om hur vindkraft i kombination med solkraft och energilagring bidrar till ett säkrare, rikare och grönare Sverige, samt att bemöta missförstånd.
Energifrågorna är ständigt relevanta och uppe i debatten och vi vill bidra till den med perspektiv och fakta – oavsett om debatten sker i riksdagens plenisal, på tidningarnas debatt- och insändarsidor, i sociala medier eller vid köksbordet.
Vi ser att det finns ett behov av att nyansera samtalet om vindkraften, solkraften och energilagring. Vi ser också att det finns många missförstånd inom samma ämnen och vi vill bidra med aktuell kunskap och fakta från trovärdiga källor.
Annonserna kommer exempelvis att innehålla budskap om elpriser samt ett pålitligt och säkert elsystem. Annonserna kommer också att bemöta missförstånd som exempelvis att vindkraft är dåligt för vår natur och vår hälsa, samt att vind- och solkraft inte bidrar när det är vindstilla och molnigt. Den som klickar på annonserna kommer att hamna i inlägg på vår faktabank.
Annonskampanjen kommer att synas under det kommande året på Google och på nyhetsajter i hela landet – förutsatt att vissa sökord eller nyckelord förekommer.
Läs mer om du vill du lära dig fakta om vindkraft, solkraft och energilagring.