För att bli synliga för flygplan måste vindkraftverk, likt andra höga objekt över 45 meter, markeras med hinderbelysning, även kallad hinderljus eller hindermarkering. Det regleras i Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (TSFS 2020:88).
Enligt gällande föreskrifterna ska vindkraftverk markeras genom vit färg på turbinerna och hinderbelysning. Vindkraftverk med en total höjd på upp till 150 meter ska markeras med blinkande medelintensivt rött ljus, förutom i dagsljus. Vindkraftverk med en total höjd som är över 150 meter ska ha blinkande högintensivt vitt ljus under hela dygnet. Det finns också olika krav för verk som utgör den yttre gränsen av en vindkraftspark och verk som står inne i parken.
Transportstyrelsen har genomfört en översyn av föreskrifterna som kommer att leda till ändringar. I december 2024 kom Transportstyrelsen med förslag till nya föreskrifter och allmänna råd om markering av föremål som kan utgöra en fara för luftfarten. Läs Green Power Swedens remissvar här.
Vad tycker Green Power Sweden?
Hinderbelysning kan upplevas som störande av närboende till vindkraftverk, särskilt det högintensiva vita ljuset. Detta är en fråga som ofta kommer upp i samråd om planerade vindkraftsprojekt, och det finns goda möjligheter att minska risken för störning av närboende.
Green Power Sweden driver därför att kraven på hinderbelysning ska följa internationella riktlinjer, så att huvudregeln blir ett medelintensivt rött ljus i stället för ett högintensivt vitt ljus. Då stämmer regelverket överens med andra länder.
Behovsstyrd hinderbelysning innebär att belysningen kan vara släckt när inga flygplan är i närheten. Green Power Sweden anser att detta bör bli tillåtet i den mån det är möjligt.