Green Power Sweden har svarat på remissen av betänkandet En ny samordnad miljöbedömnings- och tillståndsprövningsprocess. Utredningens förslag är i flera delar positiva, men många av dem innebär stora förändringar och kräver övergångslösningar för att inte fördröja Sveriges elektrifiering och klimatomställning.
Branschen för storskalig vindkraft, storskalig solkraft och energilagring har svarat på remissen av Miljötillståndsutredningens delbetänkande En ny samordnad miljöbedömnings- och tillståndsprövningsprocess. Utredningen har haft i uppdrag att se över och lämna förslag på hur tillståndsprövningen kan förenklas och förkortas genom att göra prövningen mer flexibel, effektiv och förutsebar.
Sammanfattning av Green Power Swedens synpunkter
- Utredningens lämnar ett flertal välkomna förslag. En del av dem innebär dock mycket stora förändringar av tillståndsprocessen och även om många av förslagen kan leda till förbättringar på sikt finns det risk för ännu längre tillståndsprocesser och otydlighet under en övergångsperiod. Vår bransch har inte råd med ytterligare fördröjningar eller hinder för att få tillstånd, godkännanden eller övriga myndighetsbeslut som krävs, ens under en kortare fas. Det skulle fördröja Sveriges omställning och få negativa konsekvenser för svensk konkurrenskraft. För de förslag som genomförs behövs därför en genomtänkt plan för övergångsperioden. Det behövs också en överblick och noggrann konsekvensanalys av hur förslagen samverkar med genomförandet av andra förslag och initiativ.
- Green Power Sweden ser för- och nackdelar med både förslaget om en enda prövningsmyndighet och med förslaget om sex miljöprövningsdelegationer. Oavsett vilken lösning som väljs behöver det säkerställas att de fördelar som finns i dagens system förs över till den nya organisationen. För en mer effektiv prövning behövs också tillräckliga resurser i alla delar av organisationen och att den kompetens som finns hos dagens prövningsmyndigheter tas tillvara.
- Vi ser positivt på att prövningen delas upp tydligare i ett snabbare spår för gransknings- respektive tillståndsärenden så att resurserna på ett bättre sätt kan fördelas utifrån verksamheternas miljöpåverkan. Vi anser att batterilager bör undantas från krav på bygglov och i stället göras granskningspliktiga. Transformatorstationer och t.ex. parkeringsplatser och upplag som behövs för en anläggning för vind- eller solkraft bör inte kräva bygglov utan i stället hanteras inom ramen för tillståndsprövningen eller granskningen.
- Vi stödjer förslaget att prövningsmyndigheten ska ansvara för det offentliga samrådet i stället för verksamhetsutövaren. Tillsammans med förslaget om en prövningsmyndighet skapar det ett helhetsansvar och ger förutsättningar för en effektiv processledning. Energiomställningen rör dock upp känslor lokalt och tidpunkten för när närboende och andra aktörer involveras är av stor betydelse. Det gäller även kommuner eftersom tillstånd för vindkraft kräver kommunal tillstyrkan. Samråden fyller också en viktig funktion i att både informera och inhämta information för att kunna justera utformning av ett projekt. Utredningen föreslår att samrådet för närboende och organisationer med flera ska förläggas först vid färdig ansökan, men vi anser att det är för sent. Samråden bör i stället genomföras vid en tidpunkt som möjliggör att de tillgodoser samma funktion som i dag.
- Det är av avgörande vikt att regeringen inför övergångsbestämmelser som säkerställer att byggda eller planerade solparker som genomgått en samrådsanmälan inom ramen för nuvarande tillståndsordning inte tvingas genomgå en ny miljöprövning enligt förslaget om gransknings- och tillståndsplikt. Det skulle annars skapa stor osäkerhet för redan byggda solparker samt en enorm risk för alla de ärenden som redan genomgått en miljöprövning och nu väntar på nätanslutning. I och med att nätbolagen ställer krav på godkända samråd för att ansökningar om nätanslutningar ska fortsätta att behandlas i deras kösystem riskeras hela projekt om de tvingas genomgå en ny miljöprövning.